Wat is nu precies het Innerlijke Kind
Veel cliënten schrijven in hun levensverhaal dat ze aan de ene kant dit en aan de andere kant dat willen doen. Ze schrijven dat ze soms gedragingen vertonen waar ze achteraf spijt van hebben. Of ze voelen zich het ene moment geweldig en het andere moment schuldig of beschaamt. Ze zijn psychisch kerngezond en vertonen geen kenmerken van manisch-depressief gedrag. Toch zitten ze niet lekker in hun vel en voelen zich niet stabiel en volwassen.
Wat is er dan aan de hand?
Als die cliënten bij mij komen, leg ik hen uit dat ze naast een Volwassen deel, ook een verwond Innerlijk Kind in zich hebben.
De Volwassene is een metafoor voor dat deel van het brein dat rationeel is, in het hier en nu zit en zaken ziet zoals ze werkelijk zijn. De Volwassene is realistisch en draagt de verantwoording voor zijn eigen daden.
Het Innerlijk Kind, oftewel het Verwonde Kind daarentegen is een metafoor voor dat deel van het brein dat de niet geheelde emotionele verwondingen uit de kindertijd bevat en welke het heden als het verleden ziet. Op volwassen leeftijd blijven de emoties horende bij dat Verwonde Kindstuk, altijd op de achtergrond aanwezig. In situaties die dan ook lijken op situaties uit die jonge kinderjaren, zal het brein gaan reageren alsof die weer die jonge leeftijd heeft. De prikkel tot deze reactie noemen we een trigger. Door die trigger worden we geraakt in de oude pijnen uit de kinderjaren. Als reactie op die trigger zal ons brein gaan reageren alsof we weer het kleine kind zijn. Hierdoor verandert ons reageren en handelen van een rationele, reële volwassene onmiddellijk in een emotioneel en irrationeel denkend en handelend verwond kind met de daarbij behorende extreme emotionele reacties die het meegenomen heeft uit die kinderjaren. We zien dan ook reacties als: enorme verdriet, angsten, boosheid, schaamte e.d. die niet in verhouding staan met de feitelijke trigger in het hier en nu. Vaak kunnen dergelijke reacties de oorzaak zijn van gedrag waar men later spijt van heeft. Reacties die kunnen leiden tot ontslag, echtscheiding of zelfs juridische consequenties.
Ook kunnen deze reacties van invloed zijn op de opvoeding van onze kinderen. Ik stel mijzelf dan ook steeds de vraag: wie voedt de kinderen op, de volwassen voedende ouder, of het verwonde kind in een volwassen lijf? En geven we in het laatste geval niet onze eigen verwondingen door aan onze eigen biologische kinderen?
Een praktisch voorbeeld
Stel dat je als kind bij je ouders het nooit goed kon doen. Je kreeg van je ouders steeds onder je voeten. Je kon je emoties van boosheid niet uiten want je was afhankelijk van hen. Je potte die emoties dus op.
Na 20 jaar ben je aan het behangen en je partner komt binnen en vindt dat het behang, waar jij met veel moeite mee bezig bent geweest, er niet mooi uit ziet. Ze reageert met haar Innerlijke criticus, welke lijkt op de manier waarop je ouders reageerden.
Jouw verwonde Innerlijke Kind hoort de kritiek van de ouders en wordt getriggerd in de oude pijn. Immers de tekening van vroeger was ook nooit mooi genoeg. Er is een kans dat je deze pijn met een intense woede en buitenproportionele emotionele reacties naar buiten brengt en de emmer met behangerslijm door de ruimte slingert.
Praat men achteraf met jou, dan zul je zeggen: “Ja, ik heb te fel gereageerd, ik had anders kunnen reageren, maar iets nam het over in mij”… Er is dan kans dat er schaamte opkomt en jouw Innerlijke Criticus een woordje mee gaat spreken. Kortom, het gehele patroon rondom het Innerlijke Kind wordt geactiveerd.
Reacties op het Innerlijke Kind
Over het algemeen haten de cliënten het verwonde Innerlijke Kind. Ze doen dan hetzelfde wat hun opvoeders ook gedaan hebben, namelijk veroordelen van deze emoties en de daarbij horende handelingen en dit, terwijl het kindstuk juist liefde, voeding, verbinding, veiligheid en validering nodig heeft. In plaats van naar de emoties toe te gaan en het te helen, wordt het verwonde Innerlijke Kindstuk genegeerd..
Hoe kan je leren zorgen voor je Innerlijke Kind?
Om het verwonde Innerlijke Kind te helen, zal de kloof tussen jou als Volwassene en jouw Innerlijke Kind mogen dichten. Dit houdt in feite in dat jij als Volwassene verantwoording mag dragen voor datgene wat jouw Verwonde Kind vroeger nodig had. Jij neemt als volwassene dus in feite de liefdevolle, (op)voedende taak over van de ouders die indertijd gefaald hebben.
Signalen van ons Innerlijke Kind
Omdat niemand perfect is opgevoed, zal iedereen een verwond Innerlijke Kind in zich hebben. Je kunt dit ervaren aan de hand van overtuigingen, gevoelens, emoties, onbewuste reactiepatronen die soms ongewenst zijn en reflexmatig gedrag, waarvan je achteraf zegt dat je het anders had moeten doen.
Uitingsvormen van het Innerlijke Kind:
Onderstaande lijstje is maar een summiere opsomming van hoe het Innerlijke Kind zich kan uiten:
- Je reageert emotioneel heftig en automatisch. Je reageert op een manier, waarvan je achteraf soms zegt dat je het anders had willen doen, maar dat iets sterker was dan jij.
- Je hebt een overlevingsstrategie aangeleerd, die jou in feite niets oplevert: codependency (“Als die andere maar gelukkig is”), verslavingsdrang, niet willen/kunnen voelen, uitstelgedrag, pleasers-gedrag, in je slachtofferenergie gaan zitten,
- Je hebt last van de familie van vijf: Criticus, Perfectionist, Drammer, Regelgever of Controleur
- Je trekt je terug of klamp je juist vast aan anderen. Iets wat we zien bij verlatings- en bindingsangsten
- Je geeft veel en zegt dat je het niet belangrijk vindt om te ontvangen
- Als iemand aan jou vraagt wat je nodig hebt of wat jij graag zou willen is je antwoord: “Dat weet ik niet”. En hoe je ook je best doet, je komt er niet achter
- Je hebt weinig vertrouwen in anderen of jezelf. Vaak zien we dit bij een niet veilige opvoeding. Het nest waarin men is opgegroeid was geen veilige haven of een veilige uitvalsbasis
- Je ziet jezelf als onbelangrijk. Je kon soms doen wat je wou in de jonge kinderjaren. Er was toch niemand die naar je luisterde. De schermen waren belangrijker dan jij en je noden
- Je vertrouwt niemand, je wilt alles zelf doen. Als een opvoeder niet veilig is, beslist het kind dat het zelf de wereld wel in gaat trekken. Vaak lopen ze als klein kind snel en kunnen snel praten. Hun emoties zijn ze echter niet de baas, dus duwen ze die maar weg. Diep van binnen zijn ze echter zeer onzeker en angstig
- Je voelt een leegte in jouzelf, die je maar niet kan opvullen. Deze leegte is vaak gekoppeld aan geen verbinding, afstemming, veiligheid, authenticiteit en liefde van de ouders naar jou als kind toe. De basis van hechtingsproblematieken als verlatingsangst en bindingsangstig
- Je hebt het gevoel dat niemand van je houdt en dat niemand jou hoort of ziet. Je voelt je vaak onbegrepen. Ook dit zien we vaak bij afwezige, niet beschikbare ouders
- Je hebt het gevoel dat jouw emoties er niet mogen zijn
- Overtuigingen als: “Ik ben niet goed genoeg”, “Ik moet alles alleen doen”, “Niemand houdt van mij”, Mensen zijn niet te vertrouwen”, “Er is een foutje gemaakt, ik hoor hier niet te zijn”, en deze lijst is eindeloos.
Hoe werkt het
De therapie: het probleem bij verwondingen op jonge leeftijd.
Het probleem is dat de cliënten nu volwassen zijn en een woordenschat hebben en zich nagenoeg niets meer uit de jonge kinderjaren weten te herinneren. (De meeste mensen hebben pas herinneringen vanaf hun achtste jaar).
Men voelt vaak dat er dieper iets zit, maar dat ze er geen woorden aan kunnen geven. Het trauma en de reacties op de niet ingevulde noden, behoeftes en tekortkomingen uit die jonge jaren zitten vaak in ons brein opgeslagen, maar we kunnen er met woorden en gedachten niet bij komen. Zou dit wel het geval zijn, dan kunnen we ons brein een nieuwe ervaring geven, wat weer tot heling kan leiden. Echter een deel van ons brein gijzelt ons, door ons vast te zetten in de overlevingsreacties uit die jonge kinderjaren. Daarnaast zal door het toenemen van onze woordenschat wij een poging doen om die emoties te beheersen en overtuigingen aanmaken. Zo kunnen we, als we niet voldoende aandacht en liefde van onze ouders hebben gehad en ons als waardeloos zijn gaan voelen, de overtuiging krijgen van: “Niemand houdt van mij, ik sta er geheel alleen voor”. Dat die “niemand” de ouders zijn vergeet men. Men projecteert die overtuiging dus naar het heden en die “niemand” wordt de gehele wereld. De vraag is dan ook: “Hoe kunnen we hier bij komen, hoe kunnen we dit veranderen”.
Innerlijke Kindtherapie
In feite zitten er in ons deelpersoonlijkheden. Iedereen heeft wel eens gezegd: “Aan de ene kant doe ik dit, maar aan de andere kant wil ik dat”. Dat zijn dus verschillende delen in ons. Bij Innerlijke Kindtherapieën maken we gebruik van delen in ons: de Volwassene, de Voedende Ouder, het Verwonde/Aangepaste Kind, het Vrije Kind en de Innerlijke Criticus. Al deze en nog veel meer delen, zitten als een kluwen in ons brein. In therapie gebruiken we technieken om binnen de kluwen van deelpersoonlijkheden in iedere geval de Innerlijke Volwassene en het Innerlijke Kind te ontwarren. Hierdoor kan er gecommuniceerd worden met dat Verwonde Innerlijke Kind en kan de Volwassene soms voor het eerst in zijn/haar leven ervaren wat het Verwonde Innerlijke Kind te zeggen heeft en wat die nodig heeft om te helen. Vaak zijn dat typische noden van een klein kind, welke we samenvatten als de 4 v’s. (Veiligheid, voeding, validering en verbinding). Binnen de therapie leren we de Volwassene dat die zichzelf datgene kan geven wat die van zijn/haar ouders nooit gekregen heeft. Deze ervaring zorgt ervoor dat onze brein andere prikkels krijgen en het gevoelsbrein anders gaat reageren. Dat er dus heling plaatsvindt. Het Innerlijke Kind wordt geheeld. Je brein, die geen tijdsbalkje met zich meedraagt, wachtte al die jaren op het invullen van die behoefte. Door als Volwassene te ervaren dat jij een keuze hebt, kom je in je kracht terecht. Je brein gaat dan iets anders ervaren en ook jouw lijf zal anders gaan reageren. De overtuigingen kunnen veranderen en de pijn van het Verwonde Kind zal verminderen.
Om een voorbeeld te geven wat er allemaal in ons onderbewustzijn ligt opgeslagen beschrijf ik hier een reactie van een cursist:
Het groene ledikantje:
Tijdens de opleiding Innerlijke Kind Coach, was er een cursist die in een zeer jong kindstukje van 3 maanden terecht kwam. Aan het einde van het proces zei ze: “Wel interessant en ik voel dat het veel met mij gedaan heeft, maar één ding klopt niet: ik lag in een groen ledikantje in de sessie en mijn ledikantje van wit”. Toen ze dit haar moeder vertelde, viel die zowat van haar stoel. Ze had namelijk 2 weken een groen ledikantje gehad, omdat haar eigen ledikantje gerepareerd moest worden. Dit was echter zo onbeduidend, dat er nooit foto’s of video’s van gemaakt zijn. Ook sprak men daar later nooit over. Echter het brein van mijn cliënt heeft het wel opgeslagen in de vorm van beelden en koppelde dit aan een traumatische situatie die ze toen meemaakte. Ons brein slaat dus meer op dan alleen de woorden die we spreken.
Therapievormen
Het is dus de kunst om met het Verwonde Innerlijke Kind in contact te komen. Lukt dit, dan kun je communiceren met dat verwonde deel. De vraag is nu, hoe we bij dat deel kunnen komen.
Om met het Innerlijke Kind in contact te komen, zijn er verschillende mogelijkheden. Een aantal mogelijkheden bespreek ik hier, waarbij ik bij sommige therapievormen aangeef wat voor waarde ik er zelf aan hecht. Let wel, dat is mijn mening en daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.
Binnen het Innerlijke Kindwerk geldt: “Geen woorden maar daden”, want werken met het Innerlijke Kind is een kwestie van doen en voelen, en niet een kwestie van praten.
Regressie
Met Regressietherapie zoeken we contact met de bron van de stoornis, welke dus in het verleden ligt. Hoe doen we dat? Kunnen we zo maar zeggen: “Ga maar terug naar die en die periode, toen alles begon?” Nee, dat zal niet werken, omdat veel mensen daar geen herinnering aan hebben.
De mens is een psychosomatisch wezen, dat wil zeggen dat er een verband bestaat tussen ons lichaam en onze psyche. Alles wat we meemaken zal lichamelijk, emotioneel en psychisch verwerkt mogen worden. Het moet “een plekje” krijgen. Als het 100% verwerkt is blijft de herinnering over. Vaak lukt deze volledige verwerking niet en blijft er energie achter in een deel van ons lijf. Van dit plekje maken we met Regressie dankbaar gebruik. We zoeken naar overtuigingen, de emoties, het verhaal en de beelden die de cliënt ziet. Als deze vier punten (situatie, emotie, zinnen en lichamelijke gewaarwording) eenmaal geactiveerd zijn verzoeken we de cliënt terug te gaan naar het eerste moment waarbij ze diezelfde ervaringen hadden in hun lijf. Zo komen we terecht bij de bron van dat verdriet en bij de oorzaak van het lijden in het heden. Niet zelden komen we dan uit in situaties waar de cliënt zich niets meer van herinnert. In deze herinnerde situatie kunnen we therapeutisch te werk gaan. Het mooie is, dat als de cliënt door de oefening heen is gegaan hij vaak zelf aangeeft het in de toekomst anders te zullen doen.
Schrijfoefeningen
Omdat veel herinneringen rondom onze kinderjaren in de onbewuste delen van onze psyche zit, moeten we technieken hanteren om hiermee in contact te komen. Automatisch schrift is zo’n techniek. Het doel is dat we gaan communiceren tussen de linker en de rechter hersenhelft. Bij een rechtshandige is zijn rechterhand de dominante hand en vertegenwoordigt het de volwassene. De linkerhand is de non-dominante hand en vertegenwoordigt het het verwonde Innerlijke Kind. Voor mij was dit een hele ontdekking, de linker- en de rechterkant konden met elkaar praten. Zo kun je er ook achter komen dat er meerdere Innerlijke Kinderen in je zitten die onderling ook het één en ander te vertellen hebben. Onze ervaring is dat de non-dominante hand altijd de waarheid spreekt. De ontdekking hiervan is voor veel cliënten vaak een eyeopener voor hun therapeutisch proces.
Voice Dialogue
Iedereen weet dat hij/zij niet altijd hetzelfde is. Als je een lezing moet geven, zal je je geheel anders voelen dan wanneer je een glas rosé drinkt met je geliefde. In ons “wonen” dan ook verschillende persoonlijkheden. Deze persoonlijkheden kunnen als het ware met elkaar praten. Zo kunnen de diverse Innerlijke Kinderen, de Innerlijke Ouders en de Innerlijke Criticus met elkaar praten. De Voice Dialogue is een techniek waarbij we de diverse delen met elkaar letterlijk laten praten. Ook komen dan de weggeduwde delen naar voren, waar soms erg veel informatie in zit.
In jouw leven mag je je dan ook de vraag stellen: “Welke deelpersoonlijkheden zitten er achter het stuur van mijn levensbus“.
Aanraking in therapie
In toenemende mate krijgt het aanraken van een cliënt een plekje in de psychotherapie. Prof. dr. Bessel van der Kolk, een vooraanstaande deskundige op het gebied van trauma-gerelateerde stress zegt in zijn boek Traumasporen (2016): (citaat pag. 296 e.v.): “De natuurlijkste manier voor mensen om te kalmeren is echter door aangeraakt, geknuffeld en gewiegd te worden. Dit helpt bij overmatige arousal (Remke: arousal is activatietoestand van het autonome zenuwstelsel) en zorgt ervoor dat we ons heel, veilig, beschermd en beheerst voelen. Aanraking, het elementairste hulpmiddel waarover we beschikken om te kalmeren, is uit de meeste therapieën verbannen. Toch kun je niet volledig herstellen als je je niet veilig voelt in je eigen lichaam“.
Vanuit mijn achtergrond als fysiotherapeut, ben ik gewend mensen aan te raken. Aanraking wordt in onze praktijk dan ook toegepast indien dat noodzakelijk is om te helen van oude wonden. Het is dan ook uiterst effectief indien we met praten niet bij de kern van het probleem kunnen komen, zoals bij trauma’s op de zeer jonge kinderleeftijd.
Opstellingenwerk
De Duitser (ex-priester) Bert Hellinger heeft een methode ontwikkeld waarbij hij een probleem van een cliënt “opstelt” met behulp van andere mensen (representanten). Hellinger stelde dat veel problemen neerkomen op een afscheiding van mensen uit de familie door bijvoorbeeld andere seksuele geaardheid, scheiding e.d. Een sessie begint niet met een uitgebreid intakegesprek, daar ”dit de therapeut alleen maar af kan leiden”. Achtergronden van de cliënt weet Hellinger dus niet. Een sessie duurt meestal niet langer dan een half uur en er wordt geen nazorg geboden. Veel therapeuten maken gebruik van het opstellingen-werk van Hellinger om op deze manier de cliënt te helpen. Ik weet er te weinig vanaf om hier een glashard oordeel over te kunnen vellen. Wel ben ik erg geschrokken van het artikel in skepsis (www.skepsis.nl/berthellinger). Hierin wordt de harde kant van Hellinger belicht en zelfs de consequenties van een verkeerde sessie (zelfmoord):
Citaat Skepsis 1: “Als een echte priester bemiddelt Hellinger tussen de mens en de grote ordening. De emoties mogen daarbij rijkelijk stromen, want daar zit het publiek op te wachten. Het is duidelijk dat Hellinger alle therapeutische regels aan zijn laars lapt. Hij manipuleert mensen en dringt zijn wereldbeeld aan hen op. Velen laten zich echter maar al te graag op hun plaats zetten door een alwetende goeroe die hen met het lot kan verzoenen”,
Citaat Skepsis 2: “ Hellinger gunt zijn cliënten bijzonder weinig ruimte. Ze mogen alleen informatie geven die hij kan gebruiken voor zijn rigide interpretatieschema’s. Het is niet mogelijk om Hellinger tegen te spreken, want dan breekt hij de sessie meteen af. Er mag ook niets over de opstelling worden gezegd. Dat recht is voorbehouden aan de therapeut, die ter ondersteuning de microfoon in zijn bezit heeft. Hij stuurt de uitspraken van de representanten in de gewenste richting, geeft er betekenis aan en brengt ze met elkaar in verband. De plaatsvervangers zijn het best bruikbaar wanneer hun uitspraken vooral in het begin niet al te specifiek zijn, zodat de therapeut er nog van alles van kan maken. Als hij niet weet waar het probleem zit, dan kan hij als noodgreep een zogenaamd Familiegeheim opstellen. Want één ding is zeker: het zit in de familie! “.
Wat mij opvalt bij opstellingswerk, is dat men vaak uitkomt bij het Vanishing Twin Syndroom. Ik denk dat men er goed aan doet differentiaal diagnostisch ook te kijken naar hechtingsstoornissen, immers verlatingsangst geeft dezelfde symptomen. Zonder fysieke bewijzen ben ik dan ook erg sceptisch over deze diagnose, die juist bij opstellingswerk erg vaak gesteld wordt.
NLP
NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Het doel van NLP is het verruimen van de blik van de cliënt zodat nieuwe oplossingen zich kunnen aandienen. De manier waarop dit doel bereikt wordt verschilt echter per cliënt en per NLP counselor. Binnen de NLP bestaat er geen vast behandelschema, wel zijn er enkele overeenkomsten in behandelingstechnieken te onderscheiden. Zo zal een NLP counselor de cliënt allereerst vragen de problemen te omschrijven. Daarbij let de NLP counselor onder andere op de lichaamstaal, het taalgebruik en op de (on)bewuste manieren van communiceren van de cliënt. Vervolgens wordt er een concreet doel met de cliënt overeen gekomen. Om dit doel te bereiken kunnen binnen de NLP veel verschillende technieken worden toegepast waaronder: ankeren, het innemen van posities, herkaderen en spreken met deelpersoonlijkheden.
Binnen het Innerlijke Kind werk worden al deze onderdelen gebruikt, niet op zichzelf staand maar meer ingebed binnen het aanbod van de totale therapie. Door het concrete karakter van de NLP lijkt het erop dat het niet de ideale therapievorm is voor mensen met emotionele klachten. Juist binnen het Innerlijke Kindwerk is dit soms het geval, in die gevallen werken we dan niet of minder met technieken uit de NLP.
Dramatiek
Binnen dramatherapie wordt gebruik gemaakt van verschillende theaterwerkvormen en expressietechnieken zoals bijvoorbeeld rollenspellen, maskers, improvisatiespel, theaterteksten, regisseren, gedichten en decors.
Door op een ‘speelse’ manier met het problemen aan de slag te gaan, kan je op een andere manier naar het probleem kijken. We zetten de genoemde technieken bewust in, om een acceptatie- en/of veranderingsproces op gang te brengen.
Binnen het Innerlijke Kindwerk maken we hier gebruik van, in de driehoek vader/moeder/kind. Hiermee kunnen we de kijk van de cliënten op de wereld en op zichzelf veranderen, hetgeen tot heling kan leiden.
Hypnose
Wanneer de term hypnose tevoorschijn komt raakt dat bij veel mensen een snaar van voorzichtigheid. Men kent de toneel hypnotische sessies en wenst daarbij niet betrokken te worden. Toch geraken we dagelijks enkele malen onder hypnose. Denk maar eens aan de keer dat u door de polder rijdt en u zich dan verbaast dat u al ergens bent, terwijl u het gevoel heeft nog maar net te zijn weggereden, u bent dan in trance geweest. Juist van deze trance maakt de hypnotherapie gebruik. Let wel, uit onderzoek blijkt, dat u niets kan doen wat u normaliter ook niet zou doen. Bij hypnotherapie worden ervaringen naar boven gehaald die in de onbewuste lagen van het bewustzijn opgeslagen liggen.
Bij het Innerlijke Kindwerk halen we graag die zaken naar boven die onbewust zijn geworden en die ons kunnen helpen het huidige probleem aan te pakken. Mensen worden daarbij niet onder hypnose gebracht, echter ik gebruik wel hypnotische technieken als het gebruik van koppelwoorden en ontspanningstechnieken, om de mensen te ondersteunen in hun proces. Voor specifieke informatie over hypnose als therapie kan men terecht bij de NBvH (Nederlandse Beroepsvereniging voor Hypnotherapie).
Creatieve therapie
Dit is een therapievorm die zich met name richt op het kind, waarbij gebruikt gemaakt wordt van de volgende 5 mediums: drama, muziek, beeldend, dans en zang. De creatieve therapie gaat terug naar de authenticiteit van het kind. Bij veel volwassenen is dit juist verdwenen, omdat we geleerd hebben ons aan onze omgeving aan te passen. We maken gebruik van de technieken uit de creatieve therapie, om de volwassenen weer hun kindsdeel te laten ervaren. Tekenen en het werken met klei maakt hier een onderdeel van uit.
Ademen
Hoe natuurlijk is het om adem te halen. We ademen allemaal elke dag weer en als we dit niet doen gaan we dood. Toch zijn veel mensen gestopt met diep ademhalen, het wordt dit oppervlakkig. Ook bij een schrikreactie hebben we de neiging onze ademhaling vast te zetten.
Ons is gebleken dat dit vaak gebeurt bij mensen die een traumatische jeugd hebben gehad. Kijken we naar hun ademhaling, dan is die soms snel, oppervlakkig en met een geringe buikademhaling. Ook zijn de pauzes tussen in- en uitademing soms verdwenen.
Door dieper en voller te ademen, komt men ook meer bij de emotionele laag van zichzelf terecht. Mensen die meer functioneren als robots en niet “bij hun gevoel kunnen komen” kunnen hier hun voordeel mee doen.
Somatic Experiencing
Somatic Experiencing is een methode van traumaverwerking, die door Peter Levine is ontwikkeld. Hierbij wordt een trauma gezien als een ontregeling van het Autonoom Zenuwstelsel, waarbij ons brein in een continue staat van waakzaamheid zit. Dit leidt uiteindelijk tot aftakeling en vermoeidheid (immers, er is nauwelijks herstel mogelijk).
We gebruiken deze methode in de behandelingen van het Innerlijke Kind. omdat we er vanuit gaan, dat het Innerlijke Kind is ontstaan door o.a. traumatische ervaringen in de baby- en kindertijd, welke voor het brein van het kind niet kon worden verwerkt en daardoor als traumatiserend werd ervaren. En al vonden wij als volwassene alles normaal, het brein van het kind snapt het niet en ziet het als gevaar. En in feite zit zijn lichaam dan in een continue fase van waakzaamheid, omdat de noodzakelijke ontlading niet plaats gevonden heeft.
Waterwiegen
Soms komt het voor, dat we gebruik maken van de kracht van het warme water. Waterwiegen is een zachte manier van bewegen in warm water van 36° Celsius. Dit zorgt ervoor dat gespannen lichaamsdelen zich gaan ontspannen en als dit plaats gaat vinden zal de vastzittende energie die daarop zit vrij kunnen komen. Soms gaat dit gepaard met emoties, echter ook vaak met grote vreugde en een bevrijdend gevoel van ruimte.